5 Nisan 2012 Perşembe

"Olasılıksız" Ya da İki Okuma Arasındaki Farklar..

   Biliyorum eskidi, hem de öyle böyle değil. Artık korsanda üç liraya kadar düşmüştür, o derece. Ama geçen onbeş gün sıkı yolculuklarla geçti.  Sarsıntılı yollarda okurken baymayacak birşeyler ararken gözüme takıldı. İlk okuduğumda da sarmış, bir dönemin başlangıcı bile olmuştu. Yayınlanmasının ardından aynı türde (hatta aynı kapak formunda) pıtırak gibi romanlar türemişti (bkz. Zar Adam, Empati vs.). Tabii, serde moda olandan koşarak uzaklaşma gibi bir temayül olduğundan ardısıra gelenlere hiç gözatmadım, kayıp mıdır ? bilmem...

   Neyse, ilk okumada kuantum fiziği ve olasılığa daha fazla bir merakım vardı, bu konuda bilgi sahibi olmaya çabalıyor bir fikir geliştirmeye çalışıyordum. Bir de kitabı herkeslerden evvel keşfetmiştim. Aksiyon sosu serpiştirilmiş bilgilendirmeyi zaten severdim. Edım Fovır da gayet iyi uygulamıştı bu formülü. Başına talih kuşu konmuş bir luuzırın, heyecan dolu macerası konu edilmişti romanımızda. Ölümcül koşuşturmaların arasında karakterler uzun uzun olasılık hesaplamaları, kuantum fiziği, Laplasın Şeytanından falan bahsediyor, istatistiğin temellerine giriş yapıyordu.  Dil akıcı, olay kurgusu başarılıydı. Di li geçmiş zamanda yazdığıma bakmayın hala da öyle. İlk okuduğumda pek memnundum.

   Aradan beş yıl geçti ve arakolpa değişti. Hazır yolculuk da yapıyorum bir kez daha okurum dedim ve aldım elime. İlk okumam iki gün sürmüş, ikinci okumam da aynen iki gün sürdü. İlk okumada merakla bitirmiştim, ikincisinde zarureten bitirdim. Hafızam nasıl gereksiz bilgileri sakladıysa aksiyonun tümü aklımda, bilgilerin çoğunu ise unutmuştum. E kuantuma da eskisi kadar çok ilgi duymuyordum, fikir sahibi olacak kadar bilgi biriktirmiştim. Uzunca aradan sonra tekrar yeşil mercimek yemeği (mehmetçik jargonunda "kara şimşek") yemek gibiydi, faydalı ancak özlenecek kadar lezzetli değil... 

   Kıssadan hisse : nedir : zamanında bizi pek etkileyen kitapları "beni çok etkileyen kitaplar" listesine almadan önce ikinci bir okuma yapıp tekrar değerlendirmeye almakta faideler vardır.  Çünkü "her şey değişir cancağızım", bizler de değişiriz. İkinci okumalarda faziletler vardır.

   Kuantum konusunda okudun okudun da fikrin nedir derseniz : "herşey olabilir" derim...

2 yorum:

  1. Süleyman,
    Olasılıksız, benim için "yarım bırakılmış" kitaplar listesinde. Acaba bir süre sonra tekrar mı okumalıyım?
    Not: Balıklar beslendi!

    YanıtlaSil
  2. değmez, değmez...
    not : balıklardan mavi olanı biraz eblehçe dikkat ediyor musun ? o benim işte :)

    YanıtlaSil