14 Şubat 2021 Pazar

"Teftiş" Kynodontas ve Sineklerin Tanrısı Arasında.

 
   Severek izlediğim ve önerilerini dikkate aldığım bir ağ güncesinde (Bkz.Kitaplık) gördüm önce. Daha önce aynı yazarın Kafes'ini okumuş ancak fazla hazzetmemiştim. Ancak konu ve tanıtım itibarıyla merakıma yenik düştüm, oturdum başına, üç günde bitti.
   Paraları çok ve deli bir çift; uzun soluklu (neredeyse bir ömür sürecek) bir sosyal deney yapmaya hallenirler. Büyük bir arazi içinde, herkeslerden uzakta, birbirinden hayli mesafeli iki binada, tüm sosyal/toplumsal/ahlaki kurallardan azade, kendi bildiklerince insan yetiştireceklerdir. Bu süreçte en dikkat ettikleri olgu, her bir cinsiyetin tek olduğuna odaklanmaları, karşı cinse ait hiçbir "dikkat dağıtıcı" bilginin zihinlerde yeşermemesini sağlamaktır. Ancak çocuklar büyür ve mızrak çuvala sığmaz.
   Daha önce bu güncede yazdığım Kynodontas ve bu günceyi tutmadan çok önceleri bir kaç kez okuduğum Sineklerin Tanrısı gibi iki eserden ciddi olarak intihal edilmiş gibi dursa da, kendi içinde farklı bir dinamiği olan bir roman. Alfabe çocukları ve Harf kızlarının isimlerinin olmaması (sadece harflerle tanımlanıyorlar) romanın başlarında karakterleri zihninizde canlandırılmasını birazcık zorlaştırıyor. Karakter özelliklerini, harflerle özdeşleştirmem ancak romanın ortalarında mümkün oldu. Ne yalan söyleyeyim, başlarda oldukça sıkıldım. Ne de olsu bu tip sosyal deneylerle ilgili oldukça fazla okuma yapmış, sinema filmi izlemiştim. Ama sonraları "Hımm ya bu bir metaforsa? BABA Tanrı'nın, harf oğlanları da insanlığın simgesi olmasın?" dedim ve işler ilginç bir hal aldı. Ancak daha sonra merceğe alınan kavramın bir karşıtı ortaya çıktı (kızlar) ve romanımız maalesef sıradanlaştı. Sonlara doğru ise bildiğim Stiivınking romanına evrildi. Yine de Bayan Malerman'ın sevgili oğlunun önceki işinden daha ileride olduğunu, yazarlık macerasında ilerlediğini söyleyebiliriz. Metafora, insan doğasına, kitapların hayat değiştirici etkisine (romandaki büyük kırılmayı, gizlice yazılan bir roman başlatıyor) ilgi duyarsanız kaçırmayınız.

3 yorum:

  1. Beni de andığınız için çok teşekkür ederim:) teftiş kanaat notuyla geçer not aldı sanırım:) kynodontas'i çok beğenmiştim, sineklerin tanrısı ise tüylerimi ürpertmişti, sosyal deneyli işleri seviyorum, başka önerileriniz var mı?:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek efendim! Kitaptan bahseden kaç ağ güncesi kaldı artık. Elbette anacağız adınızı:) Sosyal deneylerin ahmaklığımıza yönelik olanlarının pek çok olduğu bu kitabı öneririm. Konusu genel olarak sosyal deneyler değil ama içinde çokça var. Umarım hoşunuza gider!
      http://arakolpa.blogspot.com/2016/08/irrasyonel-iskalamayn.html

      Sil
    2. Şahane bir kitaba benziyor, listeme hemen ekledim, çok teşekkür ederim tavsiyenize:)

      Sil