1 Eylül 2019 Pazar

"Tarih-lenk" Eleştirel Tarih.

 
   Sayın Erdem'in postmodern romanından sonra bir de tarihçi sıfatıyla yazdığı kitaba göz atmak farz olmuştu. İşte bu haleti ruhiye ile başına oturduğumuz kitabımız (456 S.) (çevirilerin ele alındığı bölümde baygınlıklar geçirsem de) bir tarih metinleri eleştirisi olmasına karşın (normalde sıkılmayı beklerim böyle metinler okurken) gayet de akıcı bir şekilde nihayete erdi.
   Yazarımızın meşguliyeti tarih. Hayatını böyle kazanıyor. Yaptığı işe önem de veriyor ki, üşenmemiş tarih konusunda popüler olup yanlışın önde gidenini yapan metinleri zamanı elverdiğince eleştirmiş (haydi yanlışlamış diyelim de başımız ağrımasın). Okuduğunuzda "ohaa n'ooluyoruz?" diyebileceğiniz bir çok metin ve yazarın başını ağrıtacak nitelikle bölümler var. Ahmet Akgündüz, Sait Öztürk, Halide Edip (evet O da var), Soner Yalçın, Yalçın Küçük, İlber Ortaylı (hatta galiz bir Sırpsındığı yanılsaması ile (doğruysa eyvah eyvah!)) ve "Nutuk"tan yaptığı yanlışlamalarla bir çok kişinin başını ağrıtabilecek bir kitap. Niye çoksatar olmadığı çok ilginç. Oysa yanlışladığı metinler oldukça çok satmış/satıyor. Velminelgaraip!
   Bunun yanısıra akademik yazım için (bilhassa tarih alanında) verdiği öğütler de hem kısa hem bilgilendirici.
   Kendi adıma okurken sıkılmadım ancak yazarımızın dalgacı üslubu kimi zaman müstehzilikten saldırgan bir aşağılamaya varıyor gibi geldi. Bu satırlarda biraz üzüldüm. Şimdi burada yazarımızın öğütlediği gibi atıf yaparak bu üslubun eserdeki yerini vermem gerekiyor ama bu akademik bir eleştiri değil, kendisinin yaptığı gibi eseri okuyup bu satırları yazacak enerjim yok (ekmeğimi bu işten kazanmıyorum). Ancak okuduğunuzda bana hak vereceğiniz yerler gelecektir.
   Önceden uyarayım! Kitabımız düz okura gelmez. Tarih, akademik yazın (intihal meselesi pek güzel ele alınmış yalnız (türleri bile var, okurken yarıldım)), 2.paragraftaki yazarların kitapları gibi konulara ilgi duyuyorsanız ıskalamamanız gerektir ama.
HAMİŞ : Kapaktaki jet içeriğe tam oturmuş ama.

2 yorum:

  1. hemen ekledim okuma listeme:) bu arada size kitap tavsiyesiyle geldim:)) tarihi roman deyince tarihi değil belki tam olarak ama mitolojik..Akhilleus'un Şarkısı, mitolojik hikayeyi roman olarak anlatıyor ama inanılmaz sürükleyici, 2012 orange ödülü almış, nadirkitap'tan almıştım ben de.. seveceğinizi tahmin ediyorum..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneriniz üzerine Madeline Miller'ın işbu kitabını da sepetimize atmış bulunmaktayız. Önümdeki yığın azalınca ilk fırsatta okuyiciiz efem :)

      Sil