1 Aralık 2022 Perşembe

"Körlük" Saramago'nun En İyisi Denilen!

   Uzun yıllar önce okuduğum için büyük bölümünü unuttuğum Körlük'ü, Saramago'nun 100. doğumgünü yüzüsuyu hürmetine bir kez daha kıraat ettim. 336 sayfa, yine Bay Jose'ye münhasır dilbilgisi kurallarına göre yazılmış, yine beyni gıdıklıyor. 
   Adı bilinmeyen bir ülkede, bilinmeyen bir zamanda başlayan körlük salgını; ilk kurbanlar üzerinden okura aktarılıyor. Karantinaya alınan bu küçük grup, hem algılarının kökten değişimini, hem de oluşturdukları mikro toplumdaki bu değişimin sosyal yansımalarını görür. 
   Yazarımız insanlık halleri üzerinde pek iyimser değil. Kitapta anlatılanların yazılanlar gibi olduğunu düşünürseniz okur geçersiniz. Ancak görememe eyleminin neleri simgelediği üzerine kafa yorarsanız oldukça yorucu bir metinle karşı karşıyasınızdır diyebilirim. Tüm bu kurmacanın içinde bolca geçen alt metinlerde omuz üzerindeki gri/pembe kitleyi gıdıklayan trükler (ne işim olur trükle)  satır oyunları buna kezadır. 
   Körlük, iki yönlü okunabilecek bir kitap. Yıllar önce cehaletimin verdiği sonsuz mutluluk içinde iki günde okuyup bitirmiş, sonra filmi çıkınca onu da IMDb'de yazdığı gibi drama, gizem, korku filmi gibi izleyip çabucak tüketmiştim. Aradan geçen yıllarda değişmiş olacağım ki, eskisi gibi kolayca okuyamadım. Başka bir Nermin Yıldırım (o da yakında bu sayfalarda) romanıyla paralel gitti. Bundan kafam yanınca öbürüne sarıldım (onda metafor yoktu neyse). 
   Kısaca: hem gizem, drama, gerilim hem de derin olmayan felsefi, sosyolojik metin olarak okunabilir. Saramago'ya başlamak için iyi bir seçimdir.

13 yorum:

  1. Ben de okudum ve çok beğendim. Ardından filmini de izledim. Gayet iyi yazılmış bir kitap bence.

    YanıtlaSil
  2. Ben düz sinefil olarak filmi izleyip sevmiştim ama biraz ağır bir konu, kitabı biraz ağır gelebilir bana:) bu arada uzun zaman sonra ilk kez film izleyebildim, Speak No Evil değişik bir korku filmi, ortalama ama sıra dışı, hoşunuza gidebilir:) siz haftasonu sinemaya gitmediniz herhalde?:) bu arada Instagram hikayem de ilginizi çekebilir (artjournal değil:)) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir süredir yanlış yaşadığımdan korku filmleri gereksiz geriyor fakiri:) Instagram adresinizi yazabilirseniz elbette bakarım.

      Sil
    2. Aslında yanlış söyledim, gerilim, get out gibi biraz:) hoby.ist , beni çok mutlu eden bir kitap aksesuarı diyeyim:))

      Sil
  3. En sevdiğim Saramago kitabıdır kendisi. paylaşımınız ve keyifli kaleminiz için teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zarif yorumunuz için asıl ben teşekkür ederim.

      Sil
  4. Bu hafta bloglarda gördüğüm ikinci Körlük yorumu.

    Ben geçen yıllarda okuyup çok sevmiştim. Tekrar okumam sanırım. Kitap çok iyi ama o bunaltıcı sayfalara dönmek istemiyorum. Bir de yazardan okumadığım çok kitap var. Önce onları bitirmek istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Diğer yorumu paylaşabilirseniz ilgiyle okuyacağımdan eminim. Yorumunuza katılıyorum, sonuna ulaşmak biraz depresif:)

      Sil
    2. https://kitapcumhuriyetim.blogspot.com/2022/12/jose-saramago-korlukbeyazlar-icinde-bir.html

      Sil
    3. İyi oluyor okuyan başka zihinlerin yansımalarını okumak. Teşekkürler :)

      Sil
  5. Yazarı hiç okumadım, kitabı çok fazla görüyorum:) Kitap Cumhuriyeti de yazmıştı Körlük yorumunu geçen hafta:) Listemde ama ne zaman alıp okurum bilemiyorum:) Merak ediyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saramago Okuma Rehberi diye bir yazım var, bence okumadan ona bir göz gezdirin. Herkese cazip gelmeyebiliyor Saramago :)

      Sil