9 Şubat 2022 Çarşamba

"Nightmare Alley" Parlatılmış Eskiler!


   Giyermodeltoro seviyor dönem filmleri çekmeyi. İyi de beceriyor, itiraf etmeli. En son işi "Suyun Şekli" de böyle zamanlarda geçiyordu. Ancak onda özgün bir hikaye işlenirken bunda tembelliğe kaçıp 1947'de çekilen versiyonunun yenisini çekmiş.
   Sığ bir dolandırıcının yükselişi ve tehlikeli sularda yüzüşünü konu alıyor filmimiz (elbette ki 1930'ların sonunda). Eski versiyonunu (ne işim olur versiyonla?) halini izlemedim. Muhakkak o da güzeldir (Başrolde Tayrınpavır var. Nasıl güzel olmaz!). Senaryo güzel. Mesaj açık (1940'ların usulü). Oyunculuklar fena değil (Nuumirapas'ı sevemedim gitti, ayrıca Bredliikuupır da (özellikle son 10 dk.da (neydi o tombiş elmacık kemiklerinin yansıtması gereken sefalet?)) eleştirmenlerin aksine bence bu role fazla gitmemişti). Süresi uzun (eskisinden 40 dk. daha uzun (2s30d)). Ancak yönetmen Bey'in sanatı demeyeyim de zanaatı hakikaten üzerinde durulmaya değer. Görüntü, renk, kadraj (her aynalı sahne inceden görülmüş, uzun uzun düşünülmüş. Belli), müzik, kurgu, kostümler, dekorlar; hülasa bir sinema filmini izlerken aklınıza, gözünüze, kulağınıza dokunacak herşey çok özenli seçilerek işlenmiş. Kendi adıma kordelayı izlerken pek keyif aldım. 
   Ancak (cümlenin bir yerinde "ancak" varsa öncesini okumayın diyordu bir akıllı kişi!); bu görsel ve işitsel şölenin bir zihinsel şölene dönüşmesi için 1940'ların senaryoları yeterli olmuyormuş. Gördük. Bu filmi uzun zamandır bekliyordum ama izleyince beklentilerimi düşük tutmam gerektiğini öğrendim. Tamam film güzel, mesajı faydalı ama nebliyim verilen mesaj biraz demode (ya da demode demeyelim de) eski moda (çok fazla işlenmiş, defalarca ısıtılmış) bir öğüt sanki. Mesela bir Microhabitat'da aldığım hazzı alamadım. Yine de bu (sağlam) film yokluğunda bir haftaarası izlenecek filmdir. Dönem filmlerini sevenler mest olacaklardır.

2 yorum:

  1. Giyilir-mi-o Del Toro’yu çok severim, bu filmini de çok merak ediyordum, beklentiyi düşük tutayım o zaman:) elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O değil de Bayan Toro'nun oğlunun isminin bu yazılışı beni benden aldı:))

      Sil