3 Kasım 2021 Çarşamba

"Kün" Konya Ağzının Dibi!

   Kün acaip bir roman. İlk bölümü yazar, ikincisini bir sperm, üçüncü bölümü ise bir ölü yazıyor, sonrakilerse nasıl denk gelirse. Ölemeyen ölüler, Konya ağzıyla konuşan köpekler, alavereci dinci muhtarlar, ölüm makinesi ilkokul çocukları, ezan tilavetiyle sokaktaki ateisti imana getiren ancak p.ştun önde gideni seyyar satıcıları, köpeklerle konuşan Hüdaiaa'ları, dişbudak tespihli (ama pek şeker) cami hocaları ve daha kimler kimler.
   Beş günlük bir yurtdışı gezisinde (o daha sonraki bir yazının konusu) okundu, bitti (ama sakin kafayla bir daha okunmak üzere görünür bir rafa konuldu). 
   Bugüne kadar okuduğum romanları ve öyküleriyle diyebilirim ki: Sezgin Kaymaz'ın köpeklerle ve ölümle bir hesabı var. Her okuduğum metinde bu iki ögeye rastlamamazlık etmedim (du bakalım şimdi de "Geber Anne"yi hatmediyoruz). Burada da hem ölüm var, hem itikat meseleleri (yazarımız o yolu yahut bu yolu göstermiyor ama inceden (ve hatta kalından) bir kadercilik var (ki bünyeye terstir, Libet Deneyine de katılmıyorum). Ve bütün bunların ötesinde okuru içine çeken adeta bir Ertem Eğilmez filmi var (sarhoş, kahhar ve tacizci babalı bir EE filmi). Ancak nedir: yazarımız finali bir Michael Haneke tarzıyla bitiriyor. Vallahi uçakta gözlerim nemlendi (kalabalıkta olmasam ağlayacaktım, o derece).  Üslup yine çekici, her bölümden sonra bir sonrakini merak ediyorsunuz, böyle böyle (yavaş okuyacağım telkinlerine karşın) çabucak bitiyor. Konya ağzı da pek acaipmiş yalnız. 

2 yorum:

  1. Fotoğrafa bayıldım:) Libet Deneyinden sayenizde haberim oldu, çok ilginç, benim de konuyla ilgili deneyimlerim oluyor, mesela bir arkadaşımı düşünüyorum, birden aklıma 30 yıllık bir şarkı geliyor, “ne alaka şimdi?” derken bir bakıyorum şarkı arkadaşımın şu an yaşadığı bir durumla ilgili. Düşünce bilincime ulaşmadan şarkı olarak ortaya çıkmış:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hımm sıradışı bir deneyim gerçekten. Bu durum da ne derdi eskiler: "Hissi kablel vuku"mu? Kader, ölüm, rüya bunlar çokça var kitapta. Edebi açıdan bilgilenmek kadar bilimsel bilgiye de gereksinim var ama bu konuda söyledikleri şeyler genellikle birbirine benziyor:)

      Sil