11 Ekim 2024 Cuma

Eduardo Galeano'dan 2si Bir Yerde "Kadınlar" ve "Ve Günler Yürümeye Başladı"

 
   İran seyahatimde ultra hafif yolculuk ettiğimden e-kitap tercih ettim ve kitapkurdu bir dostumun önerisiyle Galeano'nun bu iki kitabını eşzamanlı okudum. 
   Günler Yürümeye Başladı, ilginç bir kitap. Maarif Takvimi misali her güne bir gerçek yazılmış. Yazılanlar kah günle ilgili, kah değil. Kadınlar da buna keza hap gibi, en fazla iki sayfalık bilgilerle ve serbest bilinç akışı tekniği ile yazılmışa benzeyen fazla da kesafetli olmayan bir kitap. Her ikisinin de yarısını geçince fark ettim ki: yazılanların neredeyse yüzde 20si birbirinin aynı. 
   Bay Galeano'nun diğer yazarlardan farklı bir tarafı var. Maruz kaldığımız gerçekliğin daha derinine vakıf. Biz düznormalalelade insanların bilinci, algısı, paradigması birtakım güçler tarafından oluşturuluyor (şimdi kafasında aluminyum folyoyla dolaşan komplo teorisyenlerine bağlamak üzereyim, tutunuz beni!). Nedir: gerek yakın gerekse uzak geçmişte olan biten bazı şeyler; hiç dillendirilmediğinden unutuyoruz yahut hiç bilmiyoruz. Neyse ki topyekün silinemiyor kimileri (internetin kimi faydalı yönleri). Galeano bu bilinmeyen, bastırılmaya çalışılan şeyleri hatırlıyor ve hatırlatıyor. Okuduğum bazı sayfalar "oha bu kadarı da olamaz" dedirtti ve internetten araştırdım. Hepsi doğru!
   Kendi adıma "Kadınlar"ı okurken erkek olmaktan, "Günler"i okurken insan olmaktan ar duyduğum zamanlar oldu. İnsanlar korkunç. Yayılmacı ve kapitalist güçler en korkuncu. 
   Yazarımızın özellikle roman tarzı eserleri de alınıp okunulacak. Bu düşünceye sahip birinin kurgusunu okumayı nasıl da merak ediyorum bilemezsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder