12 Kasım 2022 Cumartesi

Jose Saramago Kitaplarını Okuma Rehberi

   Neden böyle bir rehbere ihtiyacımız var?

   Sabırlı olunuz; her şey yavaş yavaş ve sırayla.

   Saramago, alışılmış dilbilgisi kurallarını reddeden bir yazar. Noktalama işareti olarak genellikle sadece nokta ve virgül kullanıyor. Büyük harfe yalnızca noktadan sonra ve diyalog başlarında yer veriyor. Özel adlar büyük harfle başlamıyor ve özel adlara ulanan ekler de tepeden kesme işaretiyle ayrılmıyor.

   Yazarın diyalog formunda olmayan diyalogları anlatıyla bütünleşerek, bir anlama anlatıya kaynayarak örneğin bir betimlemenin ardına eklemleniyor, birinin söze girdiğini büyük harfle başlayan sözcükten ve elbette metnin gidişinden kavrıyorsunuz. Alıştığınız tırnaklar yahut konuşma çizgileri yok. Çoğu zaman kimin konuştuğunu da belirtmiyor ve "dedi" "belirtti" "ekledi" gibi diyalogu kapatan ifadelere yer verilmiyor. Kitapların orijinallerinde hiç dipnot yok. Bizim okuduğumuz versiyonlar genellikle (hayır hepsi) çevirmenlrin tercihi. 

   Bu tanımda üstadın herhangi bir kitabını zihninizde canlandırmak elbette ki imkansız. Ancak şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki: sıradan bir metin okumanın ötesinde bir tecrübedir. Okurken zihninizi daha farklı çalıştırmak zorundasınız. "Bunlar kimin sözleri?", "neler oluyor yahu?" diyerek frontal loblarınızı hep aktif tutmak zorunda kalırsınız (bu zorunluluk güzel bir zorunluluktur). 

   Yıllar önce "Körlük"ü okumuştum (o zamanlar ağ güncesi tutmuyordum). Bu vesileyle ikinci okumasını yapacağım, pek yakında bu sayfalarda (kendime reklam yapıyorum arlanmazca). 

   Saramago'yu ıskalamayalım!



10 yorum:

  1. Immm beni zorlayacak gibi ama bir yerden de başlamak gerek, listemde. :)

    YanıtlaSil
  2. Ne tesadüftür ki ben de tam körlüğü okuyorum şuan :)

    YanıtlaSil
  3. ben pek anlam veremedim ama sevilen bir yazar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz:) İyi okumalar, seyirler dilerim.

      Sil
  4. Yazardan önce Körlük'ü okudum ve çok sevdim. Sonra Görmek, Bilinmeyen Adanın Öyküsü geldi. Elimde birkaç kitabı daha var. Rasgele okuyorum ama her okumadan büyük keyif alıyorum. Böyle planlı ve düzenli okumaları çok severim. Size de keyifli okumalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yalan söyleyeyim ben sizin kadar planlı programlı gidemiyorum sadece kimi zamanlar kimi yazarlar kitaplar daha öne çıkıyor. Hepimize keyifli okumalar...

      Sil